Welke pet zet jij vandaag op?
Bekijk de dingen eens vanuit een ander perspectief.
Wist je dat…1 op de 5 zelfstandige ondernemers het tweede jaar niet haalt? En dat 1 op de 3 ondernemers hun vijfde jaar ondernemen niet redt? Dat is echt niet omdat zij niet kunnen ondernemen of een slecht product of dienst hebben. Of omdat er geen markt voor is. Waar ligt het dan wel aan? Waar gaat het mis?
Het is een inkopper, maar ondernemers zijn veelal koppig. Ik in ieder geval wel :-). Het liefst houd je alles dichtbij je en vraag je liever geen advies, omdat iemand anders jouw tak van sport niet kent. En daar gaat het vaak mis. Als ondernemer heb je een blinde vlek voor je eigen business. Dat vraagt van jou dat je leert om vanuit andere perspectieven leert kijken.
Jij hebt het prachtige geschenk gekregen om impact te creëren in iemands leven. Je lost het probleem van een ander op. Of ik praat liever over dat jij een langgekoesterde wens of behoefte invult. Hoe groot of hoe klein dat ook is. Maar vaak bekijk je als ondernemer het vanuit je eigen perspectief. En het is essentieel om te kijken of er een probleem of behoefte in de markt is dat jij met jouw talent of expertise kan oplossen.
Het kan dan voor jou nog best een beetje onwennig zijn, maar ondernemen is dus regelmatig even afstand nemen en vanuit verschillende perspectieven naar je business te kijken.
Mijn methode om vanuit een ander perspectief te kijken
Eén van de methodes die mij vaak helpt om zelf mijn blinde vlekken te onthullen, is om vanuit 3 verschillende standpunten te kijken. Ik als facilitator of ondernemer van mijn business. Dus ik bekijk het eerst vanuit mijn eigen standpunt, door mijn eigen ogen, als ondernemer. Daarna bekijk ik het door de ogen en vanuit het standpunt van mijn klant. Als laatste bekijk ik het vanuit een objectief standpunt als onafhankelijk buitenstaander, helikopter of vlieg op de muur.
Voor het gemak neem ik altijd 3 velletjes papier. Op het eerste velletje schrijf ik de naam van mijn business of mijn eigen naam. Op het tweede vel papier zet ik de fictieve naam die ik heb gekozen voor ‘mijn ideale klant’. En op de laatste schrijf ik ‘helikopter’.
Dan leg ik de velletjes op de grond in een ruimte waar ik niet gestoord kan worden. Ik leg als eerste het velletje met mijn business/mijn naam neer. Vervolgens leg ik het velletje met mijn ideale klant tegenover mij neer. Als laatste leg het velletje met helikopter neer, waar ik de twee andere velletjes kan overzien. Ik heb dan de vorm van een driehoek.
Je neemt dan een specifiek onderdeel of situatie van je business in gedachten, waar je graag eens vanuit een ander perspectief naar wilt kijken. Het makkelijkste is om je slechts te beperken tot één specifiek onderdeel of situatie per keer. Dit maakt het behapbaar. Als je meer onderdelen of situaties van je business vanuit deze perspectieven wilt bekijken of onderzoeken, dan kun je deze methode eenvoudig en zo vaak je maar wilt herhalen.
Stap 1 – perspectief vanuit jou als ondernemer
Stap dan op het vel papier met je eigen naam. Sluit even je ogen en stel jezelf de volgende vragen:
- Wat zie ik als ik om mij heen kijk?
- Hoe kijk ik naar mijn ideale klant?
- Wat doe ik? Wat bied ik mijn ideale klant aan?
- Wat zeg ik? Of wat communiceer ik naar mijn ideale klant?
- Wat denk ik, wat zeg ik tegen mezelf en waar ben ik van overtuigd?
- Hoe voel ik mij? Hoe voel ik mij over mijn ideale klant?
- Wat kan ik doen om de situatie te veranderen?
Neem het goed in je op. Open dan je ogen en stap weer van het vel papier. Kijk dan even goed om je heen en neem de ruimte, waarin je bent, even goed in je op. En schrijf eventuele inzichten op.
Stap 2 – perspectief vanuit jouw klant
Stap dan met dezelfde situatie op het velletje waar je ideale klant op staat geschreven. Sluit even je ogen en verplaats je letterlijk in jouw klant. Voel hoe hij of zij leeft. Denk zoals hij of zij zou denken. Kijk zoals hij of zij zou kijken naar de dingen om zich heen. Wat hoor je hem of haar tegen zichzelf en anderen zeggen? Kortom leef je helemaal in hem of haar in. Bekijk dan de hele situatie alsof je door de ogen van jouw klant kijkt. En beschrijf dan de situatie vanuit het standpunt van jouw klant.
Neem alles goed in je op wat jouw klant over de situatie heeft beschreven. Open dan je ogen en stap van het vel papier af. Kijk weer even goed om je heen of schud even alles lekker los. Wil je eventuele inzichten opschrijven, dan kan je dat ook doen.
Stap 3 – perspectief vanuit een neutrale positie
Ga dan naar de laatste positie en stap op het vel papier met ‘helikopter’. Sluit weer je ogen en merk maar eens op dat je heel neutraal bent. Stel dan jezelf de volgende vragen:
- Hoe kijk ik naar deze twee personen vanuit de helikopter?
- Wat valt me op als ik naar de situatie kijk?
- Wat is de intentie van de een en wat is de intentie van de ander?
- Wat wil ‘ik’, de ondernemer, bereiken? En wat wil mijn ideale klant bereiken?
- Wat zou de oplossing kunnen zijn voor een vruchtbare samenwerking tussen deze twee personen?
Neem goed in je op welke inzichten je krijgt vanuit deze neutrale positie. En als je klaar bent, doe je je ogen open en stap je van het vel papier af. Schrijf de inzichten op. Dit zijn namelijk de concrete inzichten waarmee je aan de slag wilt gaan.
Toen ik deze methode de eerste keer toepaste op mijn business, kreeg ik een berg aan nieuwe informatie, waarvan ik van te voren niet bewust was. Het heeft mij naast compleet nieuwe inzichten, andere perspectieven en ook nieuwe keuzemogelijkheden gegeven.
Om goed ontspannen te kunnen blijven ondernemen vraagt het dus van jou als ondernemer om veel verschillende petten te kunnen dragen. Verlang alleen niet van jezelf dat je op elk gebied daarbinnen even goed bent.
Heb je hulp nodig?
Besef je dan dat het absoluut ok is om af en toe om hulp te vragen. Iemand anders kijkt vanaf een afstand en kan vanuit zijn of haar perspectief vaak zeer goed advies geven. Dat is exact de reden dat ik trainingen volg en gecoacht word door iemand buiten mijn omgeving. En ondernemers die denken dat ze het wel alleen kunnen en geen hulp nodig hebben, zullen ook nooit verder komen.
Als jij de ambitie hebt om nog succesvoller te worden met jouw business? Laat je dan coachen. Of heb je hulp nodig om je blinde vlekken te tackelen? Laat je dan coachen. Of wil je meer leren over hoe je eenvoudig vanuit andere perspectieven dingen kan bekijken? Laat je dan coachen.
Onthoud dat geen enkele ondernemer succesvol is geworden door het alleen te doen. Elke ondernemer die ambitie heeft, ontwikkelt zichzelf en schakelt hulp in om hem of haar te helpen.
Ben jij er klaar voor om je te laten coachen? En wil je weten of ik je match ben? Vraag dan HIER coaching met mij aan. De eerste sessie is gratis, dus je hebt niets te verliezen. Perfect als je snel inzicht wilt krijgen in wat je tot nu toe tegenhoudt om te groeien. Of als je specifieke vragen hebt waarop je antwoord wilt.
Wil je naar aanleiding van deze methode jouw ervaringen met mij delen? Reageer dan gewoon onder dit blog door jouw comment achter te laten.
Ik wens je een magische dag toe en alles in je leven komt je eenvoudig en in overvloed tegemoet!
Just be REMARKABLE!
PS: Dit blog is tip 8 uit de reeks van 10 tips hoe paniekondernemen kunt voorkomen. Lees ook de andere tips:
- Laat even los;
- Welke kleur heeft jouw bril;
- Als jij leegloopt, dan loopt je bedrijf ook leeg;
- Schoenmaker blijf bij je leest;
- Zo schakel je concurrentie uit;
- Dit is waarom je business niet groeit;
- In 7 stappen innoveren;
- Welke pet zet jij vandaag op;
- Voel je potentie en ontwikkel je skills;
- Helderheid krijgen over de richting die je op wilt gaan.
- wat de vier simpele stappen van deze probleemoplossende methode zijn;
- wat de achtergrond waarop de methode is gebaseerd en
- hoe je het kunt toepassen in jouw dagelijkse leven.
Meeste mensen die in dezelfde situatie zitten als jij, hebben het gevoel dat ze deze training moeten doen om de controle terug te krijgen over hun leven en de blokkades te doorbreken. Zodat ze weer open staan voor goddelijke inspiratie. Jij toch ook?
Ingrid van Lith is de online business coach, life coach en trainer waar individuen, zelfstandig ondernemers, coaches en dienstverleners naar zoeken.
Haar missie is om individuen en bedrijven te empoweren om een significant verschil te maken in hun leven en dat van anderen.
Ze brengt een uniek en fris perspectief op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap, doordat zij haar kennis en ervaring vanuit online marketing, NLP (Neuro Linguïstisch Progammeren), Hypnose, Reiki, Ho’oponopono en High Performance met elkaar combineert.
leerrijk