Het 7-stappenplan om je marketing te innoveren
Innoveren is hot. Je marketingaanpak vernieuwen kan absoluut een goede zaak zijn, zolang je er maar keuzes in maakt. Innoveren om alleen maar te innoveren werkt vaak averechts. Maar als je het doet om te verbeteren, dan is innoveren een heel goed uitgangspunt. En het 7-stappenplan om je marketing te innoveren gaat je helpen om de juiste keuzes te maken.
Nog niet zo lang geleden had een klant mijn hulp ingeroepen, omdat de aanmeldingen voor zijn evenement achterbleven. Dit was de tweede keer dat hij het evenement organiseerde. Bij het allereerste evenement stroomde de aanmeldingen sneller binnen dan nu. En hij begreep niet wat de reden was dat hij het evenement nu maar niet gevuld kreeg.
Het werd mij snel duidelijk wat de daadwerkelijke reden was dat hij nu zo weinig aanmeldingen had. Mijn klant zei namelijk: “ik heb altijd gehoord dat je nooit twee keer dezelfde marketingactie moet gebruiken en dat je moet innoveren”. Daarom had de klant zijn complete marketingstrategie aangepast. Zo gebruikte de klant bijvoorbeeld bij het eerste evenement de aanbieding dat elke 2e persoon gratis mee mocht en betaalden de aanmelders samen €97,-. Ook adverteerde hij de eerste keer ook veel via Facebook en dat bleek toen al het beste converterende kanaal te zijn.
Bij dit tweede evenement vroeg hij elke aanmelder om €97,- te betalen. Daarnaast zette de klant ook veel minder budget in op Facebook, maar gebruikte vooral hele andere kanalen. Omdat dit pas het tweede evenement was, was er ook nog weinig bekendheid en dan is het niet handig om je complete strategie te veranderen. Juist door je inzet van al je marketingacties goed te analyseren, zie je waar je kan innoveren. Kleine veranderingen zijn vaak beter dan compleet andere strategieën. Daarnaast is het bekend dat video’s en webinars super krachtige middelen zijn om je boodschap eenvoudig en snel over te brengen. Je doelgroep maakt direct contact met jou als persoon.
Op basis van mijn advies heeft mijn klant zijn aanpak weer omgedraaid naar de 2e persoon gratis, meer via Facebook adverteren en als innovatie een begin gemaakt met videomarketing en webinars. Hoewel mijn hulp vrij laat werd ingeroepen, heeft het terugdraaien van de strategie en de innovatie geleid tot een verdubbeling van zijn aantal aanmeldingen.
Wil jij ook je marketingaanpak vernieuwen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan heb ik hier een 7-stappenplan voor je om je marketing te innoveren.
Stap 1: Analyseer je customer journey (klantreis)
Jouw business is een ketting van gebeurtenissen. Dat noemen ze in de marketing ook wel de Customer Journey (klantreis). De klant ziet iets van jou, een advertentie op social media, een bericht of hij/zij vindt je via Google. Vervolgens klikt hij of zij door naar je website. Als je de interesse hebt gewekt met de content (tekst en beeld) op je website, dan gaat de potentiële klant over tot interactie met jou, doordat hij of zij iets download, contact met je opneemt of iets koopt. Vanaf dat moment wordt de potentiële klant een waardevolle relatie (=klant) van je, waarmee je blijvend contact wilt onderhouden.
Binnen deze ketting kan er één zwakste schakel zijn waaraan alle andere schakels onderschikt worden gemaakt. Verbeteringen aanbrengen aan de andere schakels, dan de zwakste geeft dan echt geen toegevoegde waarde.
Ga daarom alle onderdelen binnen de ketting van gebeurtenissen eens af. Doorloop de customer journey en bekijk het door de ogen van jouw potentiële klant. Net zo lang tot je de zwakste schakel hebt gevonden. Het is als ware het elimineren van mogelijke onderdelen die van invloed kunnen zijn op de hele klantreis. Als je weet waar het in de ketting misgaat, dan kan je inzoomen op die schakel en daar verbeteringen op aanbrengen.
Stap 2: Ideeën genereren
Zodra je een obstakel hebt gevonden in je klantreis, dan zal je ideeën moeten gaan genereren om het obstakel te overwinnen. En om goede werkbare ideeën te genereren gebruik ik al jarenlang een fantastische methode, waardoor je echt out-of-the-box gaat denken.
Hoe ga je te werk?
Kies een makkelijke stoel uit, of een andere plek, waar je je zo lekker voelt, dat je de ideeën kunt dromen. Ga eens in die stoel zitten en denk dan eens aan zo’n creatief moment in je leven, waarbij de ideeën letterlijk vanzelf stroomden. Het is alsof je in de huid van een creatieveling zit.
Voor het gemak noem ik dit dan ook even de stoel/plek van de creatieveling. Dit is de plek waar in eerste instantie alle ideeën worden gevormd. Als je door de ogen van de creatieveling naar jouw obstakel kijkt, dan vloeien de ideeën als vanzelf uit je brein. Het gaat heel gemakkelijk. De creatieveling heeft namelijk vrij spel om alles op te noemen wat een idee is om het obstakel te overwinnen, zonder dat er een oordeel wordt gevormd.
Ideevorming
Goed, zorg dat je pen en papier bij de hand hebt, want je wilt echt opschrijven wat de creatieve rol jou voor informatie brengt.
Neem je obstakel in gedachte en ga zitten op de plek van de creatieveling. Wat wil je doen om het obstakel op te lossen? Gooi dan alle ideeën, die op dat moment in je gedachten komen, eruit en schrijf ze op. Alles is goed. Hoe meer, hoe beter. Let er op dat je onder geen beding commentaar levert op de ideeën die je opnoemt. Alles kan en alles mag.
Je zal versteld staan hoeveel ideeën je (in je) hebt om een obstakel te overwinnen.
Stap 3: Prioriteren
Als je een hele lijst met ideeën hebt, is het belangrijk dat je ze gaat prioriteren. Vraag je dan nu bij elk idee af of het je daadwerkelijk wat gaat opleveren of dat het gewoon alleen maar een leuk idee is. Gaat het de klant in zijn of haar klantreis helpen om het obstakel te overkomen? Helpt jouw idee jouw potentiële klant bij zijn of haar beslissingsmoment? Zet het idee jouw potentiële klant aan tot actie of niet?
Als het jouw potentiële klant niet helpt, dan is het idee alleen maar een leuk idee, maar niet het winstgevende idee waar je naar zoekt.
Heb je wel een idee op je lijst waarbij je jouw klant helpt het obstakel over te komen? Dan kan je door naar stap 4 en anders ga je terug naar stap 2 om nieuwe ideeën te genereren.
Stap 4: Actieplan maken
De meeste van ons slaan het liefste deze stap over en gaan gelijk aan de slag. Ik kon vroeger ook aan de slag gaan zonder plan van aanpak. Maar toch is het maken van een stappenplan een noodzakelijk kwaad. Dit geeft je inzicht en zorgt ervoor dat je kan controleren of je alles hebt gedaan.
Ik ga je daarbij helpen met dezelfde fantastische methode als bij stap 2. En voor het gemak noem ik dit in de huid kruipen van de actiegerichte. De actiegerichte is een echte werker, een doener. Als je in zijn huid kruipt, dan krijg je alles gedaan. Elke idee krijgt een uitvoerbaar stappenplan.
Kies daarom nu een andere stoel of plek uit, dan die van de creatieveling. Ga daar dan eens zitten. Neem dan eens een moment in je leven in gedachte, waarbij je heel eenvoudig een knoop doorhakte en aan de slag ging. En let er maar eens op dat als je eenmaal in de huid van de actiegerichte zit, dat je voelt dat je aan de slag wilt gaan.
Neem dan nu ook weer pen en papier bij de hand.
Neem je allerbeste idee in gedachte ga je op de plek van de actiegerichte zitten. Voel hoe je in de huid van die actiegerichte zit en dat je aan de slag wilt. Je merkt direct dat je dit idee wilt uit gaan werken en je weet hoe je dit wilt gaan doen. Je bepaalt exact wat je moet doen, welke stappen en je maakt het plan.
Als je goed in kan beelden hoe het voelt om actiegericht te zijn, dan werkt dit echt als magie.
Stap 5: Haken en ogen onder de loep nemen
Je hebt je ideeën geprioriteerd en een stappenplan uitgewerkt bij je meest winstgevende idee. Dan ben je er toch?
Fout!
Als ondernemer ben je blind voor je eigen ideeën en plannen. Je zal als een positief criticus naar je plan moeten gaan kijken om te kijken of er nog dingen ontbreken en of het echt wel een goed plan is. Een positief criticus ziet alle beren op de weg. Alleen hij is zo belangrijk omdat hij op een positief kritische manier de plannen van een actiegerichte kan bekijken.
Kies daarom nu een derde stoel of plek uit, anders dan de plek van de creatieveling of de actiegerichte. Ga daar dan ook eens zitten. Denk dan eens in dat je bijvoorbeeld naar het werk van een ander kijkt, waar jij nog wel verbeterpunten ziet. Let er bij de positief criticus goed op dat je kritisch bent. Je kijkt echt alleen naar de dingen die er nog ontbreken of niet goed zijn.
Goed, zorg dan dat je weer een pen en papier bij de hand hebt. Neem je plan van aanpak die je bij stap 4 hebt gemaakt, mee naar de plek van de positief criticus.
Op de plek van de positief criticus kijk naar de mogelijke gaten die nog in het stappenplan zitten. Alle haken en ogen worden onder de loep genomen door de positief criticus.
Heb je een goed plan, wat door de positief criticus is goedgekeurd, dan kan je van start om je idee uit te testen. Je hebt namelijk een oplossing en je weet wat je moet doen. Implementeer en test of je oplossing werkt.
Heeft jouw plan volgens de positief criticus nog wat aandacht nodig? Dan neem je het meest urgente kritiek of een van de andere eerder bedachte winstgevende ideeën. Doe dan nog een rondje langs de creatieveling om daar creatief over te brainstormen, langs de actiegerichte voor een concreet actieplan en langs de positief criticus om te beoordelen of het met de aanvullende oplossing het plan wel uitvoerbaar wordt.
Stap 6: Testen
Heel belangrijk is dat je je idee eerst kleinschalig test alvorens je het loslaat op al je potentiële klanten. Een slecht idee kan namelijk ook schade aan je reputatie aanrichten.
Test het bijvoorbeeld op een handje vol klanten en vraag hun feedback. Heb je nog geen klanten? Test het dan op vrienden en kennissen die kritisch genoeg kunnen zijn om jou te voorzien van zinvolle feedback.
Stap 7: Herhaal de loop
Door regelmatig je marketing inzet te analyseren en te evalueren wat wel en niet werkt en vast te leggen wat je hebt geleerd geeft je meer inzicht in jouw ideale klant en zijn/haar klantreis en beslismomenten.
Nu je het 7 stappenplan om je marketing te innoveren kent, kan je aan de slag met het implementeren van jouw verbeteringen. Onthoud dat je stapje voor stapje verbeteringen doorvoert en niet in een keer alles tegelijk. Monitor de veranderingen van je toegebrachte verbetering. Levert het niet op wat jij in gedachten had, kijk dan opnieuw naar wat je kan verbeteren.
Heb je vragen of wil je gewoon een reactie delen op dit onderwerp? Laat dan een reactie achter hieronder in de comments.
Goed, ik wens je een magische dag toe en alles in je leven komt je eenvoudig en in overvloed tegemoet!
Just be REMARKABLE!
PS: Dit blog is tip 7 uit de reeks van 10 tips hoe paniekondernemen kunt voorkomen. Lees ook de andere tips:
- Laat even los;
- Welke kleur heeft jouw bril;
- Als jij leegloopt, dan loopt je bedrijf ook leeg;
- Schoenmaker blijf bij je leest;
- Zo schakel je concurrentie uit;
- Dit is waarom je business niet groeit;
- In 7 stappen innoveren;
- Welke pet zet jij vandaag op;
- Voel je potentie en ontwikkel je skills;
- Helderheid krijgen over de richting die je op wilt gaan.