•  
  •  
  •  

Mijn ideale doelgroep is IEDEREEN

Heel veel marketeers en business coaches vertellen je dat je je moet richten op één type klant. Je kan je niet richten op IEDEREEN. Focus op jouw ideale klant, dat helpt je met het schrijven en communiceren online. Tot ongeveer 2 maanden terug was dit ook mijn sterke overtuiging. Ik schreef er zelfs over in mijn eBook. Totdat ik bewust werd dat als ik een doelgroep op demografische gegevens bepaal, ik dan ook automatisch besluit om anderen buiten te sluiten. Dus na ruim 20 jaar ervaring en opleidingen in marketing en communicatie, gooi ik mijn overtuiging dat je doelgroep slechts één type klant is overboord.

Ik ga het hardop zeggen: mijn ideale doelgroep is IEDEREEN.

Wat als er nu eens geen demografische gegevens zijn voor jouw business?

Er mag dan misschien wel een ideale klant zijn, die meer geneigd is om jouw product of dienst af te nemen. Maar zodra je concludeert dat dit alleen jouw klant is, sta je jezelf niet meer toe iemand anders aan te trekken. Je blokkeert dan de energie om anderen naar je business toe te trekken.

In veel marketingtrainingen leer je om je doelgroep te bepalen. Vaak is dat één type klant, die beslissingen neemt om over te gaan tot aankoop, waar je een gedetailleerd profiel van kan maken. Het is een man of vrouw. Een bepaalde leeftijdscategorie. Een bepaald inkomen. Ga zo maar door, net zo lang tot je een ‘ideaal’ persoon hebt ontwikkeld. Dat is dan je ideale klant of ook wel in de marketing ‘buyers persona’ genoemd. Op deze persoon richt je je helemaal in alles wat je doet, zegt of schrijft.

En als ik heel eerlijk ben, voelde dit voor mij altijd al een beetje vreemd. Wie ben ik om te bepalen wie mijn training mag kopen en wie niet? Wat als je eenvoudig open staat om wie dan ook aan te trekken?

Wat is er voor je business nodig om een uitnodiging te zijn voor IEDEREEN?

Je bereidheid om alles en iedereen te ontvangen, zorgt ervoor dat iedereen welkom is in je business. Alles in het Universum bestaat uit energie. En het Universum is als een lopend buffet. Het heeft alles om aan je te geven. Het enige wat jij hoeft te doen is er om vragen en ontvangen.

En daar gaat het dan ook vaak mis. Het grootste obstakel bij ontvangen is oordelen en conclusies maken. Oordelen en conclusies hebben te maken wat jij ’denkt’ dat goed of fout is. Maar is het echt waar? En elk oordeel of conclusie die jij vormt, stopt je van het daadwerkelijk meer te ontvangen van wat je hebt gevraagd.

Oordeel jij wel eens over je klanten? Hoe ze eruit zien? Welke kleding ze dragen? Of ze geld hebben om je producten te kopen of niet? Meeste van ons hebben de neiging om dit wel te doen. En dit beperkt je enorm. Met elk oordeel of conclusie sluit jezelf af om de energie, om meer klanten aan trekken, te laten stromen.

Om een succesvolle business te hebben die uitnodigend is voor IEDEREEN, zal je bereid moeten zijn om alles te laten verschijnen, hoe het er dan ook uitziet.

Jouw oordelen stoppen je van het ontvangen van alles wat mogelijk is

Als je vanuit wie je écht bent functioneert, dan is het mogelijk om deuren te openen naar alles wat mogelijk is voor jou, je business en je leven. Communiceer je zonder oordeel, dan creëer je ruimte voor IEDEREEN om in je leven en je business binnen te komen. Zo kan je zelf meer geluk, plezier in je business en leven creëren.

Nog een laatste notitie bij dit blog “Mijn ideale doelgroep is IEDEREEN”:

Ik wil niet beweren dat andere business coaches of marketeers het wel of niet juist hebben. Wel wil ik je een ander perspectief aanbieden om andere mogelijkheden te zien voor je business. Voel je vrij om te kiezen wat bij jou past.

Als laatste wil ik graag nog wat van jou horen in de comments…
Wat vind jij? Moet je wel of niet kiezen voor een ideale klant?

Alles in je leven komt je eenvoudig en in overvloed tegemoet! Be REMARKABLE!

 

Signoff Ingrid


  •  
  •  
  •  
Recommended Posts

Laat een bericht achter