Herken jij de 6 signalen dat je met non-ideale klanten werkt?
En wat kan je eraan doen?
Wanneer je met je business start dan zijn de jouw allereerste zorgen hoe kom ik aan klanten en inkomen. Je kan je dan niet permitteren om opdrachten te weigeren. Veel ondernemers nemen dan elke klant aan die bereid is om te betalen. Hoeveel dat dan ook is. Maar aan het eind van het verhaal geven deze non-ideale klanten je veel frustraties, stress en hoofdpijn. Het is dus essentieel dat je de 6 signalen dat je met non-ideale klanten werkt herkent en weet wat je moet doen als je non-ideale klanten hebt.
Hoe herken je een non-ideale klant
Non-ideale klanten geven je geen energie. Sterker nog, deze klanten kosten je alleen maar energie.
Toen ik in gesprek was met mijn allereerste klant over een opdracht, lag ik nachten lang wakker. Het ging om een hele grote opdracht, waar veel van mij werd gevraagd – qua investering in tijd, energie, kennis en vaardigheden. De financiële investering die ik had berekend lag veel hoger dan de klant ervoor over had.
Het gevoel dat ik kreeg, zorgde ervoor dat ik me minderwaardig en klein voelde. Ik kreeg letterlijk pijn in mijn buik van het tegenvoorstel van mijn klant. De prijs die de klant in gedachten had, lag mijlenver weg van de daadwerkelijke waarde van mijn investering.
Hoe lastig het soms ook is om een opdracht af te slaan, ‘NEE’ zeggen vanuit jouw kracht is het mooiste en het beste wat je kunt doen om een succesvol ondernemer te worden!
Hier een paar tip-offs om te herkennen of jij met non-ideale klanten werkt. Je klant:
- ziet de waarde niet die jij te bieden hebt
- onderhandelt over de prijs of de voorwaarden
- betaalt de factuur niet
- komt afspraken niet na
- zuigt energie in plaats van energie geeft
- geeft je een fysiek ongemak of negatieve oncomfortabele gevoelens
Trust Your Knowing
Veel ondernemers vinden het lastig om NEE te zeggen tegen een opdracht of een non-ideale klant. Je bent bang dat je hierdoor inkomen misloopt. En terecht. Maar je loopt ook de stress, hoofdpijn en frustraties mis.
Non-ideale klanten zullen nooit…
- echt tevreden zijn met jou en je diensten
- dankbaar zijn voor wat jij voor hen doet
- ideale klanten naar jou refereren, eerder nog meer non-ideale klanten
- helpen om je business te laten groeien
- jou helpen persoonlijk te ontwikkelen en te groeien door meer zelfvertrouwen te krijgen in jouw kennis en vaardigheden
- energie en voldoening geven
Des te langer je je vasthoudt aan de non-ideale klanten, des te meer energie ze zuigen en hoe minder ruimte je hebt voor de klanten die je wel energie geven.
Neem afscheid voordat het te laat is
Het kan je meer pijn en tijd kosten als je blijft kiezen voor de non-ideale klant. Een snel en pijnloos afscheid van ze nemen, is het beste voor beide partijen.
Stel voor jezelf regels op, wanneer het tijd is om afscheid te nemen van een non-ideale klant.
- Als een non-ideale klant om een vervroegde beëindiging van het contract vraagt. Of als deze onderhandelt over een lagere prijs. Ook als is het in strijd met jouw voorwaarden, oordeel daar verder niet over. Het is vaak beter om een uitzondering te maken en het contract vervroegd te beëindigen en het volledige bedrag te betalen.
- Herken de karakteristieken van je non-ideale klant die het voor jou lastig maakt om samen te werken. Zoek dan naar de positieve flip-side en integreer dat in de buyers persona (de Avatar) van je ideale klant die je wilt aantrekken.
- Neem de tijd om helder te krijgen wat de reden was dat jullie geen ‘match made in heaven waren’. Komt de waarde die jij je klanten aanbiedt wel overeen met waar deze specifieke klant naar zocht?
- Bekijk je contracten en voorwaarden opnieuw. Maak eventueel aanpassingen in je overeenkomsten en beleid, als dat heeft geleid tot de onprettige samenwerking. Wellicht dat er achterdeurtjes in verscholen zitten, waar deze specifieke klanten naar op zoek zijn om onder de samenwerking uit te komen.
Het is echt niet het einde van de wereld als blijkt dan een onvruchtbare samenwerking niet de juiste match blijkt te zijn. Hoe graag je ook iedereen wilt helpen. Dat gaat niet, als de ander niet geholpen wil worden.
Wees juist trots op jezelf dat je zoveel van jezelf houd, omdat je jezelf durft te bevrijden van lastige en energiezuigende mensen of situaties.
Maar leef ook vooral in overvloed! Wetende dat het Universum betere klanten voor jou in de rij heeft staan. Echt waar! Verhoog simpelweg je energie frequentie. En investeer de vrijgekomen tijd en energie in het aantrekken van jouw ideale klanten. Maak jezelf zichtbaar voor jouw ideale klant.
Wil je meer weten over hoe jij jouw ideale klanten vindt? Die jou meer inkomen en meer energie geven? Doe dan mee aan de eerstvolgende Online Business & Wealth Training. Aanmelden kan hier.
Goed tot zo ver hoe jij de 6 signalen herkent dat je met non-ideale klanten werkt. Dan wil ik uiteraard nog graag wat van jou horen in de comments…
Hoe ziet jouw ideale klant eruit? En hoe kan jij jouw ideale klanten helpen?
Alles in je leven komt je eenvoudig en in overvloed tegemoet! Be REMARKABLE!