5 basisprincipes voor onweerstaanbare productteksten

  •  
  •  
  •  

Meer conversie en meer verkoop?

Schrijf onweerstaanbare productteksten

In dit blog vertel ik je 5 basisprincipes voor onweerstaanbare productteksten te schrijven. Ze zijn simpel, waardoor je zelfs ‘aha’ momenten hebt. Maar ze zijn ook enorm krachtig. Als je ze toepast, dan kan je ervoor zorgen dat jouw – nieuwe of bestaande – producten zichzelf moeiteloos verkopen.

Je hebt namelijk een geweldig product, zoals een coachingsprogramma, training of andere service/dienstverlening. Jij weet zeker dat het werkt. Maar waarom kost het dan toch zoveel moeite een ander hiervan te overtuigen?

Goed nieuws: dat ligt écht niet aan je product. Het minder goede nieuws is dat het wel aan je productteksten ligt.

Toch wordt het schrijven van goede copy (ofwel wervende teksten) voor producten wordt vaak onderschat. Aantrekkelijke communicatie is echt essentieel.

De 5 basisprincipes voor zelf-verkopende productteksten

1. Gebruik herhaling

Herhaling is een van de makkelijkste manieren om op een positieve manier invloedrijk te communiceren. Hoe vaker iemand jouw boodschap leest of hoort, hoe geloofwaardiger het is.

Stap 1 – belangrijkste voordelen van jouw product
Creëer een lijst met de belangrijkste voordelen van jouw product. Heb je nog geen lijst, geen probleem. Denk dan ook niet te moeilijk en neem het meest voor de hand liggende voordeel. Dat voordeel is altijd gebaseerd op het resultaat van wat jij te bieden hebt.

Stap 2 – herhaal je belangrijkste voordeel 3-5 keer
Wellicht een grote teleurstelling, maar de bezoekers op jouw website leest je tekst niet gelijk. Ze scannen het eerst om vervolgens te besluiten of ze het willen lezen. Zorg er dus voor dat je belangrijkste voordeel vaker terugkomt. In je titel, intro, subkoppen, opsommingen en samenvatting.

2. Gebruik zintuiglijke woorden

En dan bedoel ik niet dat je je teksten moet aankleden met van die nietszeggende woorden, zoals ‘ hoge kwaliteit’ of ‘ de beste’. Zintuiglijke woorden helpen je je product beter te omschrijven en roepen een gevoel op.

Ons onderbewustzijn wordt getriggerd als we zintuiglijke woorden gebruiken (smaak, geur, zien, horen en voelen). Zodra we de informatie in ons brein krijgen, wordt het onderbewuste gedeelte geactiveerd door deze triggers.

Stap 1 – Observeer je dienst en creëer een Excel met zintuiglijke sleutelwoorden
Stap 2 – Lees reviews over je dienst en haal daar de belangrijkste woorden uit
Stap 3 – Voeg de zintuiglijke woorden toe aan je teksten

3. Versterk jouw productpagina’s met krachtige woorden

Er is al veel geschreven over de kracht van invloedrijke woorden. Hier zijn een paar must-have woorden voor jouw top productpagina’s:

Jij – door dit woord te gebruiken, focus je je automatisch op de voordelen die jouw klant ervaart als ze van jouw product gebruik maken.
Gratis – ons brein is geprogrammeerd om te reageren op het woord gratis. Maar overdaad schaad, dus wees alert op hoe en waar je het gebruikt.
Omdat – door jouw lezer een reden te geven, maak je jouw tekst nog invloedrijker. Met het woord ‘omdat’ trigger je actie, omdat je een specifieke reden geeft.
Stel je eens voor – onderzoek heeft aangetoond dat wanneer het gebruik van een product wordt ingebeeld, de behoefte om het daadwerkelijk te willen gebruiken groter wordt.
Nieuw – dit woord activeert het beloningscentrum in het brein, waardoor het product nog aantrekkelijker wordt.

4. Gebruik de woorden en taal van je klant

Al die fancy marketingteksten zullen je niet helpen om verbinding te maken met je klant. Om je klant te bereiken, dien je dezelfde taal te spreken. De lezer van jouw tekst kan zich direct identificeren en resoneren met dat wat je vertelt.

Kijk naar de reviews van jouw klanten over jouw coaching of training. Neem daaruit de meest aansprekende woorden en gebruik deze in jouw producttekst. Op die manier klink je niet als een marketingmachine, maar als één van je klanten.

5. Boodschap beter herinneren met het Seriële-Positie-Effect

Het geheugen van een mens werkt zo dat we in staat zijn om te herinneren wat we als eerste hebben gezien (begineffect) en wat het laatste wat we hebben gezien (recentheidseffect). Gebruik dit in je voordeel. Plaats de belangrijkste tekst dus daar waar het verschil maakt: aan het begin en het eind.

Tip 1 – Begin met een ultrakorte samenvatting met de voordelen. Houd het kort en krachtig.
Tip 2 – Mensen zijn dol op opsommingen, omdat het heel makkelijk leest. Organiseer de opsommingspunten zo dat de eerste en de laatste de belangrijkste twee zijn.
Tip 3 – Eindig je productteksten met een krachtige invloedrijke boodschap die tot actie aanzet.

Met deze 5 basisprincipes voor onweerstaanbare productteksten bied je jouw klant de informatie die hij of zij zoekt, waarmee je het beslissingsproces vereenvoudigt. Let op: hoe goed je de bovenstaande principes ook toepast, écht sterke teksten zijn authentiek en geschreven vanuit jouw hart. Met jouw stem, jouw eerlijkheid en jouw boodschap.

Heb jij nog meer aanvullingen op deze 5 basisprincipes voor onweerstaanbare productteksten om je producten nog aantrekkelijker te maken? Laat het mij en anderen dan weten in de comments.

Alles in je leven komt je eenvoudig en in overvloed tegemoet! Be REMARKABLE!

 

Signoff Ingrid


  •  
  •  
  •  

Laat een bericht achter